Passend onderwijs: 'Mogelijkheden voor morgen...'
Nog steeds gaan te veel kinderen niet naar school: de thuiszitters. Een groep betrokken experts is bij elkaar gekomen om daar aan te werken in de vorm van een denktank. Door niet te wachten tot een kind afstroomt of erger uitstroomt, maar door eerder in te kunnen grijpen en bestaande structuren te doorbreken.
De denktank bestaat uit directeuren van twee VO-samenwerkingsverbanden passend onderwijs, een directeur van een instelling voor speciaal onderwijs, een directeur van een particuliere school voor kinderen met leer- en ontwikkelingsproblemen, twee leerplichtambtenaren, een onderwijsconsulent en twee ouders en een onderwijsinspecteur. De denktank wil hun kennis en ervaring bundelen om echt anders te gaan denken, dwars door de bestaande structuren heen. Waar het kind weer de start wordt van de oplossing.
Drie deelgebieden zijn onderzocht op signalen en mogelijkheden. De preventieve fase, waarin de eerste signalen zich aandienen, de fase waarin de leerling vastloopt en de derde fase waarin uitval dreigt of al (deels) het geval is.
Een pilot op diverse scholen en een symposium is het eerste resultaat om de bevindingen naar een hoger level krijgen. Movaro nam daarbij de opzet en organisatie van het symposium grotendeels voor haar rekening. Een samenwerking met alle Denktank-partijen, Tom van ’t Hek als dagvoorzitter en sprekers Kees van Baak, Bart van Kessel en Wouter Hart. Een dynamische setting, waarbij schoolmanagement, samenwerkingsverbanden, zorgcoördinatoren en ambtenaren met elkaar in gesprek gingen. Om vervolgens aan het werk te gaan en na te denken over ‘Mogelijkheden Voor Morgen’, het thema van het symposium. ‘Van inspiratie naar transpiratie’ zoals Tom van ’t Hek het treffend benoemde. Aan het einde van de avond deden de deelnemers zichzelf een belofte wat zij liefst ‘morgen’, maar uiterlijk over twee maanden hebben opgepakt vanuit de inzichten. Opgeschreven op een ansichtkaart wordt deze na een paar weken als reminder toegestuurd.